Thursday, July 30, 2009

KITA BERTANYA, AL-QUR’AN MENJAWAB


Sebagai manusia yg lemah dan serba kekurangan, kita pastinya akan mudah mengeluh dalam kehidupan seharian kita, terutamanya apabila sesuatu perkara yg terjadi itu, bertentangan dengan apa yg kita harapkan. Kita akan mudah merungut, merintih dan mengeluh. Sampai satu tahap, kita mungkin akan merasa kurang keyakinan diri, lalu mudah berputus asa dan harapan.

Tetapi pernahkah kita berfikir hikmah di sebalik semua yg menimpa kita? Kita diciptakan oleh Allah SWT, dan kita tahu bahawa Allah SWT bersifat Maha Mengetahui. Ilmu yg dimiliki Allah amatlah luas merangkumi semua perkara. Justeru, setiap kali kita berhadapan dengan musibah, wajarlah bagi kita untuk mengadu hanya kepada-Nya. Ketahuilah juga, setiap apa yg kita keluhkan itu, sudah pun sedia terjawab di dalam Al-Qur’an. Allah SWT yg menciptakan kita, maka pastinya Dia sudah ada jawapan di sebalik setiap perkara yg ditetapkan-Nya buat kita…




KITA BERTANYA: KENAPA AKU DIUJI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." (Surah Al-Ankabut ayat 2-3).

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TAK DPT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

AL-QURAN MENJAWAB: "Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah Al-Baqarah ayat 216).

KITA BERTANYA: KENAPA UJIAN YG AKU TERIMA SEBERAT INI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kesanggupannya." (Surah Al-Baqarah ayat 286).

KITA BERTANYA: KENAPA AKU SERING MERASA KECEWA?

AL-QURAN MENJAWAB: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang2 yang beriman." (Surah Al-Imran ayat 139).

KITA BERTANYA: BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

AL-QURAN MENJAWAB: "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah ayat 45).

KITA BERTANYA: APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

AL-QURAN MENJAWAB: "Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ?” (Surah At-Taubah ayat 111).

KITA BERTANYA: KEPADA SIAPA AKU HARUS BERHARAP?

AL-QURAN MENJAWAB: "Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah ayat 129).

KITA BERTANYA: KENAPA AKU TERUS DIUJI? AKU DAH TAK TAHAN!!!

AL-QURAN MENJAWAB: "... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." (Surah Yusuf ayat 12).


Notakaki: Semoga peringatan ini memberi kesedaran kepada diri dan teman-teman yg lain. Janganlah kita terlalu mudah berputus asa dan mengalah dengan ujian yg ditimpakan ke atas kita di dunia ini! Mengadu dan memohonlah kepada Allah supaya kita semua menjadi kuat dan tabah dalam menghadapi segala cabaran, ujian, dugaan dan rintangan dalam kehidupan seharian. Ingatlah, Allah SWT sentiasa ada dengan kita, dan Dia tahu apa yg terbaik buat hamba-hambaNya…

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails