Saturday, July 4, 2009

12 BARISAN DI AKHIRAT


Suatu ketika, Muadz bin Jabal RA menghadap Rasulullah SAW dan bertanya: "Wahai Rasulullah, tolong jelaskan kepadaku mengenai firman Allah SWT yg bermaksud: "Pada saat sangkakala ditiup, maka kamu sekalian akan datang berbaris-baris"(An-Naba':18)”.

Mendengarkan pertanyaan itu, Rasulullah menangis sehingga basah pakaian baginda dengan air mata. Lalu baginda menjawab: “Wahai Muadz, engkau telah bertanya kepadaku perkara yg amat besar, bahawa umatku akan digiring, dan dikumpulkan berbaris-baris…”

Kemudian Rasulullah SAW menyatakan bahawa terdapat 12 barisan kesemuanya, dan menjelaskan mengenai 12 barisan tersebut:


BARISAN PERTAMA

Digiring dari kubur dengan tidak bertangan dan tidak berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang-orang yg sewaktu hidupnya menyakiti hati tetangganya, maka demikianlah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka.

BARISAN KE-2

Digiring dari kubur dalam keadaan berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Yang Maha Pengasih yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang yg sewaktu hidupnya meninggalkan solat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-3

Digiring dari kubur dalam keadaan berbentuk keldai, sedang perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking. Keadaan mereka ini dijelaskan oleh Allah yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang yg enggan membayar zakat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-4

Digiring dari kubur dalam keadaan berdarah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka. Allah SWT menjelaskan keadaan mereka ini dengan seruan yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang yg berdusta dalam urusan jual beli, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-5

Digiring dari kubur dlm keadaan berbau busuk seperti bangkai. Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. Keadaan mereka ini dijelaskan oleh Allah yg bermaksud: “Mereka itu merupakan orang yg menyembunyikan perlakuan derhaka manusia kerana takut diketahui oleh manusia, tetapi tidak pula merasa takut kpd Allah, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-6

Digiring dari kubur dalam keadaan kepala mereka terputus dari badan. Allah menjelaskan keadaan mereka ini yg bermkasud: "Mereka merupakan orang yg menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-7

Digiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah. Keadaan mereka ini dijelaskan oleh Allah yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang yg enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-8

Digiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas. Allah menjelaskan keadaan mereka ini yg bermaksud: "Mereka ini merupakan orang yg berbuat zina, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-9

Digiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dgn api gemuruh. Allah menjelaskan keadaan mereka ini yg bermaksud: "Mereka itu merupakan orang yg memakan harta anak yatim, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-10

Digiring dari kubur dalam keadaan tubuh dipenuh dgn penyakit sopak dan kusta. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih yg bermaksud: "Mereka merupakan orang yg derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah neraka."

BARISAN KE-11

Digiring dari kubur dalam keadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih yg bermaksud: "Mereka merupakan orang yg meminum arak, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah neraka."

BARISAN KE-12

Mereka digiring dari kubur dengan wajah yg bersinar-sinar laksana bulan purnama, dan kemudiannya mereka akan melalui titian sirat dengan mudah dan pantas, seperti kilat. Maka, datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan: "Mereka merupakan orang yg beramal soleh dan banyak berbuat amal kebaikan, menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu, dan ketika meninggal dunia, keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka ialah syurga, di mana mereka akan mendapat ampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih."


Notakaki: Semoga ketika dibangkitkan kelak, kita semua akan berada di saf yg ke-12 yang mendapat rahmat dari Allah SWT… Aamiiin…

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails