Thursday, January 7, 2010

PALESTIN: BUMI BERDARAH


Assalamualaikum, ya Humaira. Apa khabar iman di hatimu? Sepuluh jari dipohon atas kelewatan marsum maya Humaira abang balasi. Abang agak sibuk akhir-akhir ini dan jarang menghabiskan masa di hadapan jaringan Internet. Kiranya, sbg sayap kiri perjuangan, Humaira lebih memaklumi kesibukan abang, bukan?

Bersama Aman Palestin, abang semaikan jihad berkorban dlm jihat atma yg paling dalam. Istilah penat dan mengharapkan kerehatan terpaksa abang entengkan. Bukankah dunia sbg tempat pertempuran kerana kerehatan yg sebenarnya akan kita temui di Jannah kelak? Kamar syurga sedang menanti, ya Humaira.

Apa khabar mujahid dan mujahidah muda, Umar Al-Faruq dan Sumayyah? Bagaimana hafadzan mereka? Abang rindukan kalian. Namun perjuangan yg ada masih berbaki dan perlu dilunaskan. Bisikkan di cuping telinga mereka bait-bait perjuangan agar mereka mengertinya. Khabarkan kepada mereka erti sebuah perjuangan yg memerlukan pengorbanan yg tiada taranya.

Misi terus menanti di sini. Saudara-saudara seIslam kita di kem pelarian ini amat memerlukan perhatian dan pertolongan yg tiada henti. Malangya isu Palestin ini kurang mendapat perhatian saudara seIslam kita di bumi Malaysia. Terlalu jauh ungkapan akrab dlm diri setiap Muslim terhadap isu ini.

Jika hati bergetar kerana isu ini, cukuplah masa yg dipanggil minit utk menyisihkan isu ini dari minda benak kita. Andai jantung berdegup kencang bila terdengar tangisan saudara seIslam di sini, renungannya hanya seketika. Tidak pernah terdengar esakan andai butir-butir air mata mengalir. Cukuplah kesatan utk mengkhatankan apa yg dipanggil sebagai keinsafan.

Gema wahyu dlm surah al-Isra’ ayat pertama: “Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambanya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa”. Hebatnya masjid ini tiada duanya, tiada tiganya dan tiada seterusnya kerana namanya sahaja telah diungkapkan sendiri oleh Allah dalam kalam-Nya.

Namun telah bertahun bumi ini berdarah, Humaira. Sadis sekali Yahudi Laknatullah memperlakukan bumi ini. Keturunan kera ini begitu menginginkan Palestin kerana lokasinya yg terletak di tengah-tengah dunia Islam. Palestin ibarat badan seekor burung, kedua-dua sayapnya adalah dunia Islam. Menjajahnya kiranya menakluk dunia Islam. Namun umat Islam sedunia seolah-olah tidak mengetahui fakta ini, ya Humaira.

Kau tahu Humaira apa yg diperkatakan oleh Yahudi Laknatullah itu dlm petikan Talmud? Israel bertanya kpd Tuhannya: “Mengapa Engkau ciptakan makhluk selain bangsa pilihanmu (Yahudi)?” Kau tahu Humaira apa kononnya jwpn yg diberikan oleh Tuhan dlm kitab Taurat yg telah diubah itu? Kononnya Tuhan mnjawab: “Supaya kamu menaiki belakang mereka, menghisap darah mereka, membakar yang baik, mencemari yang suci dan menghancurkan segala yang dibangunkan.” Buat pengetahuanmu, doktrin ini disuntik dlm benak setiap Yahudi, tidak kira dari kalangan kanak-kanak mahupun orang tua yg mula dijangkiti penyakit Alzheimer dan nyanyuk. Membunuh bukanlah suatu dosa, malah menghancurkan sebuah binaan adalah pahala bagi mereka!

Ingin abang khabarkan sesuatu pada dirimu yg cukup membuat abang tersentak. Abang telah menemukan beberapa mayat yg keadaannya cukup mengerikan sewaktu abang membantu misi kemanusiaan di sini. Jantung, hati dan dua buah pinggang mayat-mayat tersebut telah dicuri. Ya, satu nyawa rakyat Palestin digunakan utk menyambung nyawa empat orang Yahudi Laknatullah! Dapat kau gambarkan betapa kejamnya mereka?

Dan itu bukanlah satu, malah ribuan nyawa telah diperlakukan seperti itu. Semuanya kerana doktrin yg telah disuntik oleh petikan Talmud itu. Malah pembunuhan yg ngeri sebegini adalah pahala buat mereka. Ajaran-ajaran dlm kitab Talmud membuatkan orang Yahudi menganggap bangsa lain adalah lebih rendah dari haiwan dan lebih hina dari anjing.

Humaira, sematkan kalimah-kalimah dan bait-bait ini dlm dirimu. Seandainya mereka berpegang pada Taurat yg telah diubah itu, maka sewajarnya kita perlu memerangi mereka dgn Al-Quran. Apabila ajaran Talmud disanjung oleh mereka, maka menjadi tanggungjawab kita utk berpegang pada Bukhari dan Muslim.

Sekiranya hari Sabtu menjadi hari kebesaran mereka, bukankah kita sewajarnya berbangga dgn hari Jumaat? Andainya mereka berimpian utk membina Haykal Sulaiman, sewajarnya kita mempertahankan Masjidil Aqsa sepenuh hati. Sekiranya panji Yahudi menjadi lembayung kekuatan mereka, maka kita wajib berperang dgn mereka di bawah bendera Islam.

Humaira, kecintaan terhadap bumi Al-Quds ini sewajarnya perlu ada dlm lubuk hati setiap orang beriman. Sewaktu pembukaan Mekah, hanya dua nyawa sahaja yg terkorban, namun utk membebaskan bumi Al-Quds, ribuan nyawa telah syahid utk mengadukan kekejaman dan keterlaluan manusia kpd Allah.

Humaira, mengapa Masjidil Aqsa menjadi kiblat pertama dlm Islam? Mengapa bumi ini yg dipilih Allah sbg bumi pertama utk mndapat kefardhuan solat? Mengapa 16 bulan lamanya Allah mengarahkan Rasulullah dan umat Islam mengadapkan wajah mereka ke arah Masjidil Aqsa sdgkan di kala itu Masjidil Aqsa di dlm pemerintahan orang Kristian? Mengapa tidak dihadapkan sahaja wajah ke arah Masjidil Haram? Bukankah Allah berkuasa utk mengangkat Rasulullah secara terus drpd Masjidil Haram di Mekah dlm peristiwa Isra’ dan Mikraj? Lalu mengapa Allah sengaja ‘memperjalankan’ baginda ke Masjidil Aqsa terlebih dahulu? Pastinya ada sesuatu yg hebat mengenai masjid ini. Betapa Allah mengetahui bahawa pada zaman ini, ramai manusia akan melupakan Masjidil Aqsa dlm diri mereka.

Ya Humaira, ingatkah kau akan peperangan Mu’tah? Peperangan yg menghimpunkan tiga panglima serangkai. Peperangan utk melawan kerajaan Rom yg menguasai Al-Quds. Sebuah peperangan di mana tiga panglima sekaligus gugur sbg syahid sepertimana ramalan Rasulullah, “Jika Zaid bin Harithah gugur, Jaafar bin Abi Talib penggantinya, dan jika Jaafar gugur, Abdullah bin Rawwahah penggantinya”.

Kekuatan musuh adalah seramai 200000 orang melawan 3000 orang tentera Muslim. Seorang tentera Islam perlu melawan dgn sekurang-kurangnya 67 orang musuh. Dapat kau bayangkannya Humaira? Berlawan dgn lautan manusia. Namun bergema kalimah jihad dari bibir Abdullah bin Rawwahah, “Wahai saudara-saudaraku sekalian! Kenapa kita tidak menyukai mati syahid yang menjadi tujuan kita berangkat ke medan peperangan ini? Peperangan kita tidak bergantung kepada bilangan anggota pasukan atau besarnya kekuatan, tetapi semata-mata kerana agama yang dikurniakan Allah kepada kita. Kerana itu marilah kita maju! Tidak ada pilihan lain kecuali satu dari dua kebaikan iaitu menang atau mati syahid!”. Maka gugurlah ketiga-tiga mereka sbg syuhada’.

Keinginan utk berada di taman-taman syurga dan dikelilingi oleh bidadari menjadi azimat yg menjadikan mereka merindui syahid. Malah, keinginan mereka yg paling tinggi adalah utk bertemu Allah, Rabb sekalian alam. Tahukah engkah wahai Humaira siapakah insan-insan yg telah terkorban? Zaid bin Harithah, anak angkat yg begitu disayangi Rasulullah, dan Jaafar bin Abi Talib, sepupu yg bersama Rasulullah dalam suka duka perjuangan. Peperangan Mu’tah membuatkan Rasulullah menggugurkan butir-butir air mata.

Namun, sedarkah kita mengenai pentingnya Al-Aqsa? Rasulullah sendiri sanggup menghantar orang-orang yg dikasihi ke perbatasan perang utk membebaskan Al-Quds. Sedangkan kita? Apa yg telah kita korbankan utk Al-Aqsa?

Betapa hebat sejarah Islam. Namun, kesedaran remaja kini memandang enteng terhadap kehandalan para panglima Islam bagai hembusan angin yg tidak dihiraukan. Di bibir mereka meniti nama-nama yg hanya ada di alam fantasi. Minda benak mereka juga disuntik oleh doktrin Zionis yg ingin melihat Islam terkubur di dunia ini. Zionis yg ingin melihat Al-Aqsa diganti dgn Haykal Sulaiman. Mereka berusaha setiap minit dan setiap saat utk menghancurkan Al-Aqsa. Terowong digali utk merobohkan Masjil Al-Aqsa secara semulajadi sepertimana pendedahan Syeikh Raed Solah, ketua Harakah Islamiyah di Palestin.

Hati ini cukup tersiat melihat sikap berdiam diri umat Islam sedunia. Umat Islam begitu membisu memandang isu ini. Dayus apabila membiarkan Masjid Ibrahimi dibahagi dua, satu pertiga dijadikan masjid dan dua pertiga dijadikan kuil. Dayus kerana membiarkan masjid Ibrahimi dibakar di mana lebih 60 jemaah terkorban. Dayus kerana membiarkan lebih 1200 masjid dirampas dan dijadikan kandang kambing, tempat perzinaan dan juga tempat berpesta. Dayus apabila membiarkan saudara seIslam dizalimi, dirogol dan disembelih.

Rasulullah telah bersabda dalam hadith yg diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud dari Thauban: “Hampir sahaja seluruh bangsa dari setiap penjuru dunia, berebutan terhadap kamu, sebagaimana orang-orang yang makan berebut terhadap mangkuk makanannya. Para sahabat bertanya: Apakah jumlah kita sedikit pada masa itu wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Bahkan pada saat itu jumlah kamu sangat banyak, tetapi kewujudan kamu tidak ubah seperti buih air bah, sesungguhnya Allah akan mencabut rasa takut dari dada musuh-musuhmu terhadap kamu dan akan melemparkan rasa wahan ke dalam hati kamu. Para sahabat bertanya: Apakah wahan itu wahai Rasulullah?. Baginda menjawab: Cinta dunia dan takut mati”.

Sememangnya benar ramalan Rasulullah itu. Hari ini, ramai umat Islam yg telah dijangkiti penyakit wahan sehingga ukhwah sesama mereka terlalu rapuh. Tidak dapat membezakan antara isu bangsa dan agama. Bukankah Islam tidak membezakan yg mana Arab dan yg mana bukan? Bukankah kita telah diikat dgn ikatan ukhwah di bawah panji Islam?

Di mana mahu dicari pejuang-pejuang seperti Imaduddin Zanki? Di mana mahu mencari pejuang seperti anaknya, Nuruddin Zanki yg bercinta dgn solat malam? Di mana mahu mencari seorang Kurdi seperti Salahuddin Al-Ayyubi, yg melatih dan mengumpul kekuatan ketenteraan selama 33 tahun sehingga tidak sempat menunaikan haji semata-mata kerana Al-Quds?

Bilakah sejarah peperangan Yarmuk akan berulang? Tentera Rom yg berjumlah 240 000 orang dgn peralatan yg hebat, bekalan yg cukup dan pengalaman perang berpuluh tahun boleh dikalahkan oleh tentera Islam yg hanya berjumlah 39 000 orang yg hanya memiliki peralatan ketenteraan yg sangat sederhana.

Rahsianya adalah apa yg pernah diucapkan oleh seorang tua di hadapan Kaisar Herculis: “Wahai tuanku, kekalahan kita adalah disebabkan musuh yang kita hadapi adalah suatu kaum yang bangun beribadah di waktu malam dan berpuasa di siang hari. Mereka juga adalah kaum yang berpegang pada janji, menyuruh mengerjakan yang baik dan melarang dari berbuat perkara yang munkar dan saling menjalinkan ukhwah di antara mereka. Sedang yang menyebabkan kita kalah ialah tabiat suka minum arak, berzina, sentiasa berbuat yang haram, melanggar janji, selalu marah, menganiaya, menyuruh mengerjakan perkara yang dimurkai Allah, melarang berbuat perkara yang diredhai Allah dan membuat kerosakan di muka bumi”.

Humaira, kekuatan yg menjadi kegerunan bagi pihak musuh adalah kekuatan taqwa. Bukan fizikal mahupun luaran yg akan menimbulkan ketakutan. Saidina Umar mengambil kunci kota Al-Quds hanya dgn berjalan kaki dan memakai pakaian yg memiliki 17 tampalan. Namun musuh menggeruninya dan mematuhi Perjanjian Umariah. Dia bkn sahaja digeruni musuh malah dia merupakan salah seorang sahabat Rasulullah yg paling ditakuti oleh iblis dan syaitan.

Wahai Humaira, jahitlah pakaian taqwa dlm dirimu serta diri mujahid dan mujahidah kita. Tanamkan benih kecintaan dlm diri Umar dan Sumayyah akan kecintaan terhadap Al-Aqsa. Ingatkan mereka bahawa Al-Aqsa adalah sebuah tanah wakaf yg menjadi milik umat Islam. Sebuah tanah waqaf tidak mungkin menjadi milik musuh-musuh Islam. Berilah mereka kefahaman yg sebenarnya mengenai Al-Quds, sebuah tanah haram yg tidak boleh dipijak hatta oleh seorang kuffar pun.

Sematkan dlm diri mereka mengenai setiap siri peperangan utk membebaskan Al-Aqsa spt peperangan Khaibar, peperangan Mu’tah, pengutusan pasukan Usamah bin Zaid, peperangan Ajnadain, peperangan Yarmuk dan peperangan lainnya agar mereka mengerti bumi ini adalah bumi para syuhada’ yg telah brjuang brmati-matian dlm usaha mmbebaskan bumi isra’ & mikraj ini. Khabarkan kpd mereka akan bahaya yg menimpa Al-Aqsa agar mereka mengerti penderitaan hati saudara seIslam mereka di bumi ini.

Bumi ini telah lama berdarah. Bumi ini telah lama terluka. Bumi ini menanti fajar baru utk terus bernyawa. Harapan abang agar kau mengertinya, Humaira. Abang terpaksa khatami marsum maya ini di sini dahulu. Moga doa menjadi penghubung hati kita. Moga doa mampu memberi kekuatan kepada saudara seIslam kita yang telah lama berduka.

Nun jauh di sana,
Iwadh Soleh


Notakaki: Kredit buat penulis asal yang tidak dapat saya jejaki. Semoga perkongsian pengisian dalam warkah ini di sini dapat memberi kesedaran dan keinsafan kepada kita semua. Sentiasalah kita panjatkan doa buat mujahideen Palestin...

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails