Saturday, September 12, 2009

MALAM PENUH KEBERKATAN


Sedar atau tidak, kita sudah pun memasuki fasa terakhir bulan Ramadhan. Di saat orang ramai terlalu sibuk dengan persiapan akhir sempena menyambut ketibaan Syawal tidak lama lagi, mudah-mudahan kita semua masih giat mempertingkatkan amal ibadat di penghujung bulan mulia penuh berkat ini.

Jika perpisahan kita dengan teman baik merupakan detik sedih buat kita, maka seharusnya begitulah juga keadaannya dengan bulan Ramadhan penuh berkat ini. Bagi mereka yang benar-benar menghidupkan Ramadhan, pastinya mereka merasa sedih untuk berpisah dengan bulan Ramadhan tidak lama lagi, kerana mereka tidak tahu apakah mereka bisa bertemu dengan Ramadhan tahun berikutnya.

Hakikatnya, di malam-malam akhir Ramadhan ini, adanya satu malam yang dinamakan Lailatul Qadr, yang mana bagi mereka yang melakukan amal ibadat pada malam tersebut, maka bagi mereka, diberikan ganjaran melebihi malam 1000 bulan.


# APA YANG TERJADI PADA MALAM AL-QADR?

Al-Qadr [4]: “Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikutnya);..."

Malaikat yang turun pada malam itu mengucapkan Salam kepada orang Islam kecuali kepada orang Islam yang meminum arak, memakan babi dan memutuskan Silaturrahim. Turunnya malaikat ini adalah bersama-sama dengan 4 panji-panji iaitu 4 bendera yang diletakkan di 4 tempat: (1) Di atas Maqam Nabi, (2) Di Baitul Maqdis, (3) Di Baitullah, dan (4) di Bukit Thur.

# BILAKAH WAKTUNYA?

Nabi SAW menyuruh umatnya mencari Lailatul Qadr pada 10 malam terakhir di bulan Ramadhan, terutamanya malam-malam ganjil, kerana Allah suka pada yang ganjil (witir).


"Carilah Malam Lailatul Qadr pada 10 malam terakhir"
– Hadith riwayat Bukhari dan Muslim –

"Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil
10 hari yang terakhir" – Hadith riwayat Bukhari –



Waktu Lailatul Qadr tidak sama antara satu tempat dengan tempat lain. Imam Ghazali mempunyai formula untuk mengira Lailatul Qadr berdasarkan hari mula puasa mengikut pengalamannya. (mungkin boleh dipakai di Malaysia kerana tempat beliau di Iran atau Iraq tidak jauh dari sini).

Jika Awal Ramadhan (1 Ramadhan) jatuh pada hari :

[1] Ahad/ Rabu - Lailatul Qadr dijangka akan berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;

[2] Isnin - Lailatul Qadr dijangka akan berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;

[3] Selasa/ Jumaat - Lailatul Qadr dijangka akan berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;

[4] Khamis - Lailatul Qadr dijangka akan berlaku pada malam ke-25 Ramadhan;

[5] Sabtu - Lailatul Qadr dijangka akan berlaku pada malam ke-23 Ramadhan.

(please take note: 1 Ramadhan tahun ni jatuh pada hari Sabtu, dan tarikh hari ini ialah 22 Ramadhan 1430H)

# APA YANG PERLU KITA LAKUKAN PADA MALAM ITU?

"Barangsiapa yang mendirikan Lailatul Qadr dengan iman dan
ketaqwaan, maka Allah akan menghapuskan
semua dosanya yang berlalu." - Hadith riwayat Bukhari dan Muslim -

Mendirikan malam Al-Qadr di dalam hadith ini bermaksud mengisi malam tersebut dengan melakukan pelbagai ibadat dan menjauhkannya daripada semua perbuatan maksiat hingga ia benar-benar menjadi malam yang penuh dengan kebaikan dan keberkatan.

Memandangkan kita tidak tahu dengan tepat bilakah waktunya, maka berusahalah mencari dan mendapatkan Lailatul Qadr. Di sepuluh malam terakhir Ramadhan, bangunlah kira-kira pukul 2-3 pagi dan buatlah apa-apa ibadat pun seperti berzikir, solat sunat, dan membaca Al-Qur’an.



# APAKAH TANDA-TANDANYA?

(1) Malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
(2) Siangnya matahari naik tidak banyak cahayanya (kerana banyak malaikat turun naik pada malam itu);
(3) Pada malam itu Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.


# JIKA BERTEMU, APA HARUS KITA LAKUKAN?

Siti Aisyah RA juga bertanya kepada Nabi SAW tentang doa apakah yang perlu diminta jika bertemu Lailatul Qadr. Jawab baginda, bacalah “Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbull ‘afwa , fa’fu ‘anni" (seperti yang selalu dibaca selepas solat sunat tarawih).


Telah diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bahawa dia bertanya, “Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku mendapat Lailatul Qadr (mengetahui terjadinya), apa yang mesti aku ucapkan?” Baginda menjawab, “Ucapkanlah: Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi (3760), Ibnu Majah (3850) dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. Sanadnya sahih)




# BAGAIMANAKAH CARANYA NABI MENDAPATKAN LAILATUL QADR?

Kebiasaannya Nabi Muhammad SAW beriktikaf dengan memasuki masjid pada petang 19 Ramadhan selepas waktu Asar. Iktikaf bererti berhenti di masjid, berhenti dari segala urusan dunia, disertai niat untuk berhenti di dalam masjid sambil melakukan amal ibadat seperti membaca Al-Qur’an, bertasbih dan menunaikan solat. Isteri-isteri Baginda pula beriktikaf di rumah masing-masing iaitu di tempat yang biasanya mereka kerjakan solat. Hukum iktikaf pada 10 akhir Ramadhan ialah fardhu kifayah dalam mazhab Hanafi dan sunat muakkad dalam mazhab Syafie.



Notakaki: Dengan perkongsian ilmu yang sedikit ini, marilah kita beramai-ramai memeriahkan suasana 10 malam terakhir Ramadhan dengan beribadat kepada Allah SWT dengan ikhlas dan penuh keimanan, mudah-mudahan kita dipertemukan dengan malam 1000 bulan, Lailatul Qadr.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails