Sunday, August 2, 2009

PERGINYA KEKASIH ALLAH S.W.T.



Di saat Baginda Rasulullah SAW sedang nazak, tiba-tiba dari luar pintu, terdengar suara seseorang yg berseru mengucapkan salam… “Bolehkah saya masuk?”, tanya empunya suara tersebut dengan penuh sopan setelah salamnya dijawab oleh tuan rumah. Tetapi walaubagaimanapun, Fatimah tidak mengizinkannya masuk. “Maaflah, ayahku sedang sakit”, kata Fatimah, lalu membalikkan badannya dan menutup pintu.

Kemudian Fatimah kembali menemani ayahnya yg ternyata sudah membuka mata. Ayahnya bertanya kepada Fatimah, “Siapakah itu, wahai anakku?”. “Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,” tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah SAW menatap puterinya itu dengan pandangan yg menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

“Ketahuilah anakku, dialah yg menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yg memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikat maut,” kata Rasulullah SAW. Mendengarkan kata-kata ayahnya itu, Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Setelah malaikat maut datang menghampiri, Rasulullah SAW menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Lalu dipanggilah Jibril yg sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

“Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?”, tanya Rasululllah SAW dengan suara yg amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,” jawab Jibril.

Tetapi jawapan itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah SAW lega. Di mata Baginda, masih penuh kecemasan. Jibril merasa hairan melihat reaksi dari Rasulullah SAW lantas bertanya, “Apakah engkau tidak senang mendengar khabar ini?”.

Tanpa menjawab soalan Jibril, Rasulullah SAW ajukan pula soalan yg membuatkan Baginda resah dan gelisah memikirkannya, “Khabarkan kepadaku bagaimanakah nasib umatku kelak?”. Lalu jawab Jibril, “Jangan khawatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: ‘Kuharamkan syurga bagi siapa sahaja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya’,”.

Masa terus berlalu. Detik-detik semakin dekat. Akhirnya tibalah saatnya Izrail melakukan tugasnya. Perlahan ruh Rasulullah SAW ditarik. Saat itu kelihatan seluruh tubuh Rasulullah SAW bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.

“Jibril, betapa sakitnnya sakaratul maut ini”, perlahan Rasulullah SAW mengaduh. Ketika itu, Fatimah memejamkan matanya, Ali yg berada di sampingnya menunduk semakin dalam, dan Jibril pula memalingkan mukanya.

“Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu, Jibril?”, tanya Rasulullah SAW kepada Malaikat penghantar wahyu itu. “Siapakah yg sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajalnya,” kata Jibril.

Sebentar kemudian, terdengar Rasulullah SAW mengaduh, kerana sakit yg tidak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyat sungguh maut ini, timpakan saja semua seksa maut ini kepadaku, jangan kepada umatku.”

Setelah itu, badan Rasulullah SAW mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Namun bibir Baginda bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu. Ali segera mendekatkan telinganya. Kedengaran bisikan Rasulullah SAW, yg bermaksud, “peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu”.

Di luar pintu, tangis mulai kedengaran bersahut-sahutan, dan para sahabat kelihatan saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah SAW yg mulai kebiruan. Lalu terdengar bisikan kata-kata Rasulullah SAW, “Ummatii,ummatii,ummatiii” (Umatku, umatku, umatku).

Dan tidak lama kemudian, berakhirlah hidup manusia mulia yg memberi sinaran itu. Di hujung waktu saat di ambang maut, Baginda masih tetap memikirkan umat-umatnya yg dikasihi…




Kini, mampukah kita mencintai Baginda seperti mana cinta mendalam Baginda kepada kita umatnya? Betapa cintanya Rasulullah SAW kepada kita, sedangkan kita?? Renung-renungkanlah agar timbul kesedaran dalam diri kita untuk mengingati maut, dan mencintai Allah SWT juga Rasul-Nya sepertimana Allah SWT dan Rasul-Nya mencintai kita.


Notakaki: Diri ini terlalu hina, namun tetap punya hasrat dan keinginan untuk berjumpa dengan dia Baginda Rasulullah SAW, insan agung sepanjang zaman.. Pesanan buatku terutamanya dan semua umat Baginda, Cintailah Baginda di setiap ketika dan waktu kerana Baginda begitu mencintai kita umatnya tanpa pernah mengenali siapakah diri kita sekalipun.. Sesungguhnya mencintai dirinya lebih agung dan suci, dan itulah bukti kita mencintai Ilahi ya Rabbi.. Jangan biarkan cinta dan kasih memperingati dirinya pada hari keputeraan Baginda sahaja, tetapi ingati dan sanjungilah Baginda sepanjang zaman..



# Marilah sama-sama kita hayati lirik nasheed ini, “Pemergianmu” by InTeam:

Ya Rasulallah...

Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan

Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa

Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat

Dan tibalah waktu ajal bertamu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia ‘kan mati akhirnya

Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya

Ya Rasulallah

Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu…


1 comment:

  1. salam...
    subhanallah... betapa setiap kali membaca kisah ini. senang sahaja air mata ditumpahkan demi kekasih Allah. semoga kita semua umatnya dapat bersua dengannya suatu masa nanti di alam sana. insya'Allah..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails