Sunday, August 30, 2009

MASJID DI HATIKU…



Di bulan Ramadhan Kareem ini, pastinya ramai yg pergi ke masjid terutamanya di malam harinya bagi menunaikan solat fardhu isya’, solat sunat tarawih dan solat sunat witir secara berjemaah. Selain mengimarahkan masjid dan mendapatkan pahala solat berjemaah, kita juga dapat berkenalan dengan saudara seIslam yg lainnya.

Dalam sebuah hadith, Rasulullah SAW ada menyatakan tentang kisah tujuh golongan lelaki yang akan dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya ketika mana tidak ada lagi naungan yang lain kecuali naungan Allah SWT sahaja. Di antara golongan yang mendapat naungan Arsy Allah di Hari Kebangkitan ini nanti ialah “lelaki yang hatinya terikat kepada masjid-masjid”.

Justeru itu, sebagai seorang Muslim, marilah kita sama2 menghidupkan rumah2 Allah dengan mengimarahkannya semaksima mungkin…Rajin2kanlah diri pergi menunaikan solat berjemaah di masjid selagi ada kelapangan waktu… Dekatkanlah hati kita dengan masjid-masjid, mudah2an di akhirat kelak kita mendapat naungan Arsy Allah SWT.



>>> THE 3 HOLY MOSQUES <<<





Masjid Al-Haram, Makkah Al-Mukarramah
Masjid tertua di muka bumi ini,
yang juga merupakan Qiblat ummat Islam sekarang…






Masjid An-Nabawi, Madinah Al-Munawwarah
Di sinilah terletaknya makam Rasulullah SAW…





Masjid Al-Aqsa, Bayt Al-Maqdis
Qiblat pertama bagi ummat Islam sebelum dipindahkan
ke Ka’abah di dalam Majidil Haram.




Notakaki: Mudah-mudahan dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki untuk jejakkan kaki berkunjung serta beribadah di masjid-masjid ini suatu hari nanti... Aamiiin...


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails