Saturday, August 8, 2009

'MEMBANTU’ ORANG YANG NAZAK



Sedar atau tidak, hakikatnya masyarakat Melayu telah lama berbuat salah dalam 'membantu' seseorang menghadapi sakaratul maut. Menjadi kebiasaan, kita akan mengelilingi orang yg tengah nazak dengan masing2 membaca surah Yaasin, dengan bacaan yg tersendiri dan bermacam2 ragam. Ada yg membacanya secara tartil, dan ada juga yg membacanya dengan bacaan laju tanpa mengikut hukum tajwid sebenar.

Memang benar, kita punya niat yg baik. Kita mahu ‘membantu’ orang yg nazak itu. Tetapi perbuatan mengelilingi orang nazak sambil membaca Yaasin dengan bacaan tersendiri dan pelbagai ragam ini bukan sahaja tidak ‘membantu’ orang yg nazak, malah membuatkannya lebih terseksa. Niat asal untuk ‘membantu’ orang nazak, akhirnya berubah kepada menjadikan orang yg tengah nazak itu merasa lebih kelam-kabut.

Justeru itu, apakah yg seharusnya kita lakukan? Bagaimanakah caranya supaya kita juga dapat ‘membantu’ orang yg sedang nazak?



Kaedah yang sepatutnya diamalkan ialah:


i. Melantik seorang yg bacaan Al-Qur’an nya baik(dari segi tajwid) untuk membacakan surah Yaasin kepada si nazak, manakala yg lain-lain bolehlah menyemak bacaan tersebut.

ii. Sebaik-baik orang yg dilantik itu ialah anak ataupun saudara terdekat yg mempunyai perasaan kasih kepada orang yg tengah nazak.

iii. Merenung wajah orang yg tengah nazak itu sebelum surah Yaasin dibacakan kepadanya bagi tujuan menimbulkan rasa belas kasihan dan mudah-mudahan surah yg dibaca boleh ‘membantu’ pencabutan nyawa beliau.

iv. Membaca 3 hingga 4 kalimah Surah Yaasin, kemudian berhenti seketika, dan ‘membantu’ (menuntun) orang yg sedang nazak itu untuk melafazkan kalimah syahaadatain.

v. Kemudian menyambung semula bacaan, dengan membaca 3 hingga 4 kalimah berikutnya, dan kemudian berhenti lagi, dan ‘membantu’ orang yg sedang nazak itu untuk mengucapkan kalimah syahaadatain sekali lagi.

vi. Diteruskan (mengulang langkah di atas) sehinggalah orang yg nazak itu menghembuskan nafasnya yg terakhir.




Semoga ini dapat meningkatkan lagi ilmu pengetahuan kita dalam 'membantu' saudara-mara ataupun mak ayah kita saat mereka menghadapi sakaratul maut kelak.Dan semoga kita mendapat segala rahmat serta hidayah-Nya dalam membuat amal kebajikan dengan cara yg betul dan bukanlah semata2 melalui ikutan adat sepanjang zaman... Aamiiin...

2 comments:

  1. semoga Allah ambil nyawa kita dengan pengakhiran yang baik husnil khatimah.

    err... saya ex-IIUM, grad 2000.

    ReplyDelete
  2. Salam..
    post yg sangat bermanfaat, trima ksih..
    SAMA2LAH kita memperbetul dan mempraktikkannya..insyaALLAH

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails