Saturday, August 22, 2009

AHLAN WASAHLAN KE MADRASAH RAMADHANIYYAH



Salam buat semua… alhamdulillah, bersyukur kita kerana masih dipanjangkan umur dipertemukan lagi dengan Ramadhan kali ini. Semoga kita sama2 dapat manfaatkan bulan mulia penuh barkah ini dengan mempertingkatkan amalan supaya lebih dekat kepada Pencipta kita, inshaAllah..

Hari ini kita mula berpuasa… Bagi yg biasa melakukan puasa sunat, mungkin tiada masalah untuk mereka menghadapi bulan wajib di bulan Ramadhan. Tapi bagaimana pula dengan mereka yg sebaliknya? Bagi mereka yg jarang sekali menunaikan ibadah puasa sunat, mungkin mereka akan merasa sedikit kepayahan dalam berjuang melaksanakan puasa wajib Ramadhan.

Jadi apa pula Ramidi (ubat) yg dapat memberi suntikan semangat kepada kita supaya dapat menjalani puasa dan ibadat Ramadhan ini dengan penuh kecergasan, agar tidak kehabisan tenaga, tidak patah semangat di tengah perjalanan, dan juga tidak tersungkur di tengah musim atau di penghujungnya?

Marilah sama-sama kita hayati perkara2 berikut yg mungkin sedikit sebanyak dapat membantu kita untuk mendapatkan suntikan semangat dlm melaksanakan kewajipan berpuasa ini dengan jayanya:


(1) Ikhlas dalam menjalani ibadat puasa kerana Allah SWT.

Ikhlas merupakan kunci penerimaan semua ibadat dan taufik ilahi. Segala ibadah yg dilakukan ikhlas kerana Allah SWT pastinya akan diberikan ganjaran setimpalnya dari Allah SWT. Dengan wujudnya rasa ikhlas kerana Allah SWT semata-mata, inshaAllah segala amal ibadah kita akan dipermudahkan-Nya. Firman Allah yg bermaksud: “Pada hal mereka tidak disuruh melainkan supaya menyembah allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya...” ( Al-Bayyinah: 5)

(2) Menyedari hakikat betapa banyaknya pahala yg menunggu buat orang-orang yg berpuasa, antaranya:

> Di Hari Qiamat nanti, ianya dapat memberi syafaat kepada orang yg berpuasa supaya dapat masuk ke Syurga.
> Adanya satu pintu di Syurga yang dinamakan Ar-Ryan, yang mana hanya orang yang berpuasa sahaja yang dibenarkan masuk ke Syurga melalui pintu itu.
> Puasa Ramadhan menghapuskan semua dosa sebelumnya.
> Di bulan Ramadhan, semua pintu Syurga dibuka, dan semua pintu neraka ditutup.
> Doa orang yg berpuasa tidak ditolak oleh Allah SWT.


(3) Mengetahui keberkatan bulan Ramadhan, antaranya:

> Dapat merasai kekuatan iman bagi mereka yg berpuasa.
> Dapat merasa kekuatan jasmani walaupun tidak makan dan tidak minum sepanjang hari.
> Dapat merasa keuntungan masa (sehari beramal dlm bln Ramadhan rasanya tidak tertampung oleh amal seminggu dlm bulan yg lain).
> Keberkatan bulan Ramadhan, kerana bulan yg telah diturunkan padanya Al-Qur’an.


(4) Mengetahui kelebihan bulan Ramadhan, antaranya:

> Di sisi Allah SWT, bau mulut orang yg berpuasa adalah lebih harum dari bau kasturi.
> Malaikat beristighfar untuk orang yg berpuasa.
> Allah menghiasi Syurga-Nya setiap hari dalam bulan Ramadhan.
> Malam Al-Qadar yg pahala dan berkat ibadat padanya melebihi seribu bulan,di bulan yg lain.
> Pengampunan Allah SWT kepada orang yg berpuasa di malam terakhir Ramadhan.

(5) Mengetahui usaha para sahabat dan para solihin terdahulu dalam melakukan ketaatan di sepanjang Ramadhan.

> Mereka mengetahui kelebihan bulan Ramadhan dan berusaha dengan penuh daya menghidupkan malam-malamnya dengan melaksanakan solat sunat tarawih, solat sunat witir, dan membaca serta bertadarus Al-Qur’an.
> Mereka berjuang menegakkan agama Allah SWT.

(6) Mengetahui Ramadhan merupakan bulan menguji kesabaran.

Dalam menjalani ibadah puasa, kita dikehendaki menahan diri daripada makan, minum, serta perkara-perkara yg membatalkan puasa. Ini bermakna kita diuji dengan tahap kesabaran supaya dapat menahan diri dari melakukan perkara-perkara yg kebiasaanya kita lakukan. Sangat beruntunglah mereka yg berjaya dalam ujian itu.


Itulah Ramadhan, bulan yg menjanjikan kelebihan dan keberkatan, bulan yg menjanjikan pahala yg berlipatganda, bulan yg menjanjikan keampunan perbuatan dosa dan kesalahan sebelumnya. Itulah madrasah Ramadaniyyah yg akan membukan pintunya. Institusi pendidikan Rabbani yg menjanjikan kecermelangan duniawi dan ukhrawi. Setiap muslim yg mukallaf diwajibkan memasukinya. Setiap orang yg telah terdidik di madrasah Ramadaniyyah ini terjamin kehidupan di dunia dan akhirat.

Graduan2 yg lulus dari madrasah Ramadhaniyyah akan menjadi:

(1) Insan yang bertaqwa, kemuncak iman seorang hamba kepada penciptanya,pemangkin diri yang menujahnya kearah mencintai kebaikan dan menjauhkan diri dari kejahatan.

(2) Insan yang penyabar, insan yang sudah teruji daya ketahanan dirinya, tidak akan mudah terdorong oleh pujukan syaitan, tidak akan mudah terdorong oleh nafsu serakahnya.

(3) Insan yang punya semangat jihad yang tinggi, mampu menerima tanggungjawab dan amanah membangunkan agama dan ummat.

(4) Insan yang insaf, terpanggil dengan kesusahan orang lain, merasa prihatin dengan jeritan fakir miskin lantas tangan kanannya menghulurkan bantuan tanpa disedari oleh tangan kirinya.

(5) Insan yang bersih hatinya dari melintasi fantasi durjana.Bersih anggotanya dari kerja-kerja berdosa dan sia-sia,tunduk matanya dari memandang perkara-perkara haram yang terlarang.Kalau lidahnya dari menutur perkataan buruk dan terkutuk.Tuli telinganya dari mendengar siulan dan dendangan irama neraka, kaku kakinya dari melangkah kedunia durjana dan pendidikan tangannya dari meraih perkara yang bukan haknya.



Jadi, gunakanlah segala kesempatan di sepanjang Ramadhan ini utk membina jati diri, keazaman yg murni, dan ketaqwaan yg hakiki. Semoga Ramadhan tahun ini memberikan kita sejuta erti dlm mencari keredhaan Allah SWT, meluruskan jalan ke taman Syurga yg abadi, memperkasakan lagi sifat kehambaan kita kepada ilahi.



SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK
Semoga kita tidak lupa untuk:
RENEW LESEN MULUT,
SERVIS HATI,
KAWAL KADAR PENCEMARAN MATA & TELINGA,
PELIHARA ENJIN PERUT…


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails