Friday, August 21, 2009

LAFAZ NIAT PUASA RAMADHAN



Kalau diikutkan, rasanya masing-masing boleh je nak surfing cari sendiri tentang lafaz niat puasa ni.. Tapi atas permintaan dan cadangan seorang teman (Bunda Habibi), maka saya letakkan di sini, mudah2an dapat dimanfaatkan oleh orang lain juga.. terutamanya buat mereka yg mungkin sudah terlupa bagaimana lafaz niat puasa Ramadhan.. maklumlah.. hanya sekali dalam setahun…


# Lafaz niat puasa harian di bulan Ramadhan:


Maksudnya: “Sahaja aku berpuasa esok hari (kerana) menunaikan Fardhu bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala”

>> Lafaz ini wajib diniatkan pada waktu malam puasa wajib (biasanya dilafazkan oleh imam setelah selesai menunaikan solat sunat Tarawih dan Witir).


Mengikut mazhab Imam Shafi’e, niat hendaklah dilakukan pada setiap malam. Para ulama’ berpendapat kita boleh bertaklid mengikut mazhab Imam Maliki yang mengharuskan niat puasa untuk sebulan Ramadhan, iaitu berniat untuk sebulan Ramadhan dengan tujuan jika terlupa niat mana-mana malam di bulan Ramadhan, maka niat mengikut Imam Maliki itu boleh dipakai. Niat Imam Maliki hendaklah dilakukan pada malam pertama puasa. Namun niat pada setiap malam hendaklah tetap terus dilakukan.


# Lafaz niat puasa sebulan Ramadhan (sepenuhnya):


Maksudnya: “Sahaja aku berpuasa (untuk) sebulan Ramadhan tahun ini keseluruhannya kerana Allah Taala”.

>> Jika berniat seperti di atas pada malam pertama Ramadhan, sedangkan terlupa niat pada mana-mana malam sepanjang Ramadhan, menurut pandangan Mazhab Syafi'e, puasanya sah.


Selamat Berpuasa buat Muslimin Muslimat Seluruh Dunia. Lipat-gandakan Amalan Kebaikan. Semoga Ramadhan kali ini membawa kita lebih rapat kepada Pencipta kita. Semoga kita semua diampuni dan dirahmati Allah, serta dijauhkan dari api neraka...

3 comments:

  1. Salam... Kak. Minta izin ambil sedikit info dari Post akak ni.. hee~

    ReplyDelete
  2. Salam apih.. amekla.. sila..sila.. nk amek banyak pn xpe.. hehe.. tp kalau leh letakla link sumber dr blog akak ek.. (sambil2 promote..hehe)

    ReplyDelete
  3. Wsalam.. Thanksz ye untuk pembetulan tu Kak. InsyaAllah akan diperbetulkan.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails