Sunday, August 9, 2009

DOA PELINDUNG ELAK JANGKITAN H1N1



Di Malaysia, penularan wabak influenza A (H1N1) semakin hari semakin merisaukan. Kes kematian juga semakin bertambah. Pastinya berita mengenai mangsa-mangsa H1N1 ini membuatkan kita semua semakin gelisah hari demi hari.

Kebelakangan ni, di mana-mana sahaja, kelihatan sudah semakin ramai yg mula memakai face mask sebagai langkah berwaspada dan berhati-hati. Tetapi janganlah kita terlalu yakin, dengan mengambil langkah mengenakan face mask, sudah confirm kita tidak akan terkena penyakit yg tidah diingini ini. Memakai face mask sahaja tidak memadai.

Sebagai umat Islam, apa yg lebih perlu diutamakan ialah dengan memperbanyakkan berdoa, di samping berusaha dengan keupayaan sendiri. Allah SWT yg mencipta kita, dan Dia jugalah yg berkuasa mewujudkan sesuatu penyakit. Semua perkara yg terjadi di dunia ini, berlaku atas kehendak-Nya. Maka dlm apa jua yg kita lakukan, kita haruslah sentiasa memohon doa dan berharap hanya kepada-Nya.


Dalam kitab Doa-doa Pilihan yg ditulis oleh Asy- Sheikh Ibnu Ahmad Al-Tamimi Al-Malizi Rahmatullah Alaih (seorang murshid), ada satu doa yg sangat masyhur di kalangan orang-orang zaman dahulu, iaitu doa pelindung dari semua jenis penyakit maut berjangkit, seperti sakit taun, denggi, selsema burung, pernafasan akut, selsema babi atau H1N1, dan lain-lain jenis penyakit berjangkit. Begini doanya:



Selain itu, kita juga boleh mengamalkan bacaan doa untuk memohon keselamatan dan kesejahteraan agar diri terhindar daripada segala jenis wabak (penyakit berjangkit), termasuklah H1N1. Doanya ialah:




PERINGATAN: Betulkan niat dan keyakinan kita… Tanamkan keyakinan yg sepenuhnya setiap masa, bahawa SESUNGGUHNYA SEMUA PENYAKIT ITU DATANGNYA DARI ALLAH SWT, DAN KESIHATAN ITU JUGA DATANGNYA DARI ALLAH SWT… Sebagai hamba, kita hanya mampu BERUSAHA SEMAKSIMUM MUNGKIN, MEMPERBANYAKKAN BERDOA, DAN SETERUSNYA BERTAWAKKAL HANYA KEPADA ALLAH SWT… dari Allah kita datang, kepada-Nya jugalah kita kembali…


Notakaki: Amalkanlah bacaan doa-doa ini, mudah-mudahan kita semua terhindar daripada segala jenis penyakit maut berjangkit, khususnya H1N1 yg kini sudah semakin berleluasa… Aamiiin…

2 comments:

  1. salam..nice entry...sy suka..thanx sudi lawat blog sy...

    ReplyDelete
  2. salam.. info yg sangat bermanfaat,
    semoga kita dpt sebarkan doa ne utk menjadi pelindung dr sebarang penyakit..
    kerna doa itu senjata org mukmin..
    sy exchange link yea..:)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails