Sunday, August 9, 2009

CEGAH DAN RAWAT INFLUENZA A (H1N1) DENGAN AYAT-AYAT AL-QUR’AN



Dalam entri yg lepas, ada dinyatakan bacaan doa-doa yg boleh kita amalkan sebagai pelindung dalam usaha menghindari sesuatu wabak atau penyakit berjangkit. Tetapi kalau memang sudah ditaqdirkan terkena jangkitannya, maka bagaimana pula cara untuk kita pulihkannya?

Selain daripada mendapatkan rawatan dari Klinik Kesihatan, kita juga boleh berusaha menyembuhkan pesakit tersebut mengikut kaedah rawatan perubatan Islam sebagai jalan alternatif. Tidak memerlukan wang ringgit, hanya bacaan doa dari ayat-ayat suci Al-Qur’an dan beberapa bahan sahaja yg diperlukan dalam kaedah ini. Boleh diamalkan bagi tujuan menghindari diri dari penyakit berjangkit secara khususnya, dan boleh juga diamalkan untuk merawatnya.

Apakah bacaan-bacaan doa tersebut?? Setelah berusaha mencari laman-laman web perubatan Islam bagi tujuan ini, Alhamdulillah akhirnya diketemukan jawapan yg inshaAllah boleh dimanfaatkan serta diamalkan bersama… Jawapan ini diperoleh dari blog Terapi Islam Al-Fatah.. Kredit buat tuan punya blog, shukran jaziilan…


****************************************************************

# Bagi tujuan menghindari wabak ini, bolehlah diamalkan bacaan Yaasin: 58




“(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.” (Yaasin: 58)




1) Selepas selesai mengerjakan solat Fardhu, amalkan membaca ayat di atas (Yaasin: 58) sebanyak 7, 9, 12 atau 27x dalam satu nafas. InshaALLAH terhindar dari segala unsur-unsur negatif.

2) Sebelum keluar rumah, amalkan membaca ayat tersebut (Yaasin: 58) sebanyak 7x dalam satu nafas, inshaALLAH terhindar dari segala penyakit berjangkit, sihir atau gangguan makhluk halus dan santau terutamanya.

3) Dalam sehari, jadikan mandian untuk menghindar dari penyakit berjangkit dan segala penyakit dengan izin ALLAH – Amalkan bacaan ayat tersebut (Yaasin: 58) sebanyak 77x, ditiupkan pada air di dalam baldi.


****************************************************************

# Bagi yg terkena, boleh diikhtiarkan untuk menyembuhkan pesakit dengan menyediakan air satu baldi beserta dengan:

- Garam bukit 3-7 sudu (bergantung kepada tahap kekronikan sakit)

- Daun pokok Ketapang 7 helai

- Daun pokok Ara 7 helai

- Kulit pokok Rambai 7 keping (ditumbuk halus)

- Daun Bidara (jika kes gangguan)


Campurkan kesemua bahan- bahan ini dalam satu baldi dengan tuangan satu persatu lalu dibacakan dengan:


a) Al-Fatihah 7x dengan ulangan ayat ke-4 sebanyak 7x setiap satu.




“Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).” (Al-Fatihah: 4)




b) Ayat Kursi 7x dengan ulangan ayat yg digariskan sebanyak 9x setiap satu.




“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang tetap hidup, Yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki Segala Yang ada di langit dan Yang ada di bumi, tiada sesiapa Yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. Yang mengetahui apa Yang ada di hadapan mereka dan apa Yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa Yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. dan Dia lah Yang Maha tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha besar (kekuasaanNya).” (Al-Baqarah: 255)



c) Ayat ke-58 surah Yaasin sebanyak 63x.


d) 5 Qul ( Al-Jin: 1-5, Al-Kafirun, Al-Ikhlas, Al- Falaq, dan An-Nas). Surah All-Ikhlas seelok-eloknya dibaca sebanyak dalam bilangan yang berikut samada 1, 3, 5, 7, 9 atau 12x.


Maka, setelah selesai, dimandikan pesakit tadi. Adalah lebih bagus jika yang sihat mengamalkannya sekali sebulan sekurang-kurangnya kerana mengelak lebih baik dari mengubati.


****************************************************************

Ramai juga yang tertanya-tanya, bahan-bahan di atas agak sukar untuk diperolehi jika tinggal di kawasan bandar.

Boleh saja digantikan dengan limau nipis sebanyak 7 biji dan garam bukit, jika bahan ini juga sukar diperolehi di bandar, saya dapat rasakan, pasti ada yang pelik, bandar mana yang individu tersebut tinggal?

Tidak perlu dipeningkan kepala dengan kaedah atau bahan-bahan. Yang paling penting dan utama adalah penyerahan dan pengabdian diri kepada ALLAH semata-mata. Bahan dan kaedah hanya sandaran tetapi pergantungan tetap kepada ALLAH semata-mata, tiada duanya. Ada jalan masuk, pasti ada jalan keluar, InsyaALLAH. ALLAHu Robbi.


****************************************************************


Inilah serba sedikit maklumat yg diperoleh dari blog berkenaan, yg boleh kita amalkan dalam menghadapi masalah penyakit berjangkit, khususnya H1N1 yg kini semakin luas tersebar. Kita sebagai hamba-Nya hendaklah sentiasa bergantung harap memohon kepada-Nya agar diri terhindar dari segala penyakit berjangkit yg mengakibatkan maut. Dan jika kita ditimpa penyakit sebegini, maka janganlah terlalu mudah berputus asa. Sebaliknya hendaklah kita bermohon juga kepada-Nya, agar disembuhkan. Berikhtiarlah semaksimum mungkin, banyakkan berdoa, dan setelah itu bertawakkallah kepada Allah SWT. Semoga usaha yg sedikit beserta dengan niat ikhlas ingin membantu ini mendapat manfaat dari Allah SWT… Aamiiin…

2 comments:

  1. salam... terima kasih atas perkongsian yanga amat berguna saya kira pada masa dan keaddan ini yang mat membimbangkan kita semua.. moga ALLAH menjauhkan kita dari segala wabak penyakit berbahaya ini..http://puterafaiz.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails