Friday, December 11, 2009

KAWAN TU MACAM APA YE??


Kawan bukan macam main FUTSAL…
Mula-mula kejar, tapi dah dapat, disepak.

Kawan bukan macam main SKATE...
Mula-mula gosok, lepas tu pijak.

Kawan bukan macam main RAGBI...
Mula-mula tangkap, bila dah dapat, ditendang.

Kawan bukan macam PAMPERS…
Dah pakai, buang.

Kawan bukan macam BARANG KEMAS…
Waktu baru beli pakai, tapi bila sengkek, digadai.

Kawan bukan macam PELANGI…
Hari cerah tiada, tapi bila hujan gerimis, barulah muncul.

Kawan bukan macam KERETA…
Rosak sikit, terus dijual, dan diganti dengan kereta baru.

Kawan bukan macam CHIPSMORE…
Kejap ada, kejap tak ada.

Kawan bukan macam BANK…
Bila tiada duit, barulah datang untuk ambil (pinjam) duit.

Lagi..... kawan tu macam ape ye???


Haa... kawan tu macam AWAK la!

Bila saya hantar mesej, awak akan baca mesej saya dengan teliti sampai habis, kemudian balas...
Bila saya update blog ni, awak akan datang ziarah untuk baca dan tinggalkan komen...



Walau apa pun tanggapan orang tentang ‘kawan’, bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya sendirian. Kawan yang sejati akan sentiasa berada di sisi kawannya di waktu susah mahupun senang, dan mudah untuk diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. Dan yang paling penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kepada kawan-kawannya (^_^)


“Sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya”
(HR al-Hakim)

12 comments:

  1. salam ziarah..
    kawan sejati membawa menuju Ilahi..
    syukran atas prk0ngsian di bl0g ini, m0ga ada manfaat buat semua..
    Badiuzaman Said Nursi pernah brkata..
    "biar tiada orang yG mndengar kalam bicara dakwahmu, truskan juga mnyampaikan kerna seluruh alam memahaminya..Malah seluruh alam gembira mndengar & mnyahut kalam2 yG mGagungkan Tuhan.."
    ukhwahfilLha badan abada

    ReplyDelete
  2. salam buat Azrai.. terima kasih ye sudi ziarah, baca, n drop komen di sini :) itulah juga harapan saya, mudah2an segala perkongsian di sini dapat dimanfaatkan bersama, inshaAllah..

    terima kasih kembali kerana turut berkongsi.. tertarik dgn kata2 tu.. sokong sangat2! benar, biarpun tiada yg mendengar (atau membaca), namun itu tidak harus dijadikan sebab atau alasan untuk berhenti daripada terus menyampaikan segala kebaikan yg boleh dimanfaatkan bersama... inshaAllah saya akan sentiasa berpegang pada kata2 Badiuzaman Said Nursi tu.. thanx for ur support!
    ukhwah fillah abadan abada ^_^

    ReplyDelete
  3. salam hani..entri ni sgt myentuh hati..kata2 yang penuh makna..

    sape yg faham dapat rase betapa berharganye seorang kawan dan tinggi nilai ukhuwah yang terbina...

    trm kasih pada hani juge..sudi jadi kwn akak..syukur dapat jumpe hani melalui dunia blog ni..

    moga ukhuwah kite mdapat redha Allah..amin..

    ReplyDelete
  4. salam kak ^_^

    ha'ah, kata2 dalam entri ni mmg sangat mendalam maknanya.. bila saya fikir2kan kembali, rupanya saya pun x terlepas juga dari menerima nasib demikian.. nak2 dalam bab dijadikan PELANGI n BANK..

    time sedih, kwn2 dtg cari saya luahkan masalah.. nak2 plak kalau financial problem.. cepat je cari saya.. sampaikan siap label sy ni "bank bergerak".. sbr jela~

    sy sendiri pulak, xtaula.. tapi rasanya xde pulak buat kwn2 mcm kat atas tu.. inshaAllah saya akan cuba jadi kwn terbaik buat kwn2 saya :)

    terima kasih kembali kak.. saya pun syukur dan senang sekali jumpe n kenal akak melalui dunia blog ni ^_^ sy juga mengharapkan mga ukhwah yang terjalin atr kita sentiasa mendapat redha Allah.. aamiiin..

    ReplyDelete
  5. Salam Hani...

    Kawan bukan macam PELANGI…
    Hari cerah tiada, tapi bila hujan gerimis, barulah muncul.

    **Cam terasa jee ngan ayat kat atas**

    Pengalaman berkawan mengajar erti kehidupan berkawan...semoga ukhuwah kita di redhaiNYA...

    ReplyDelete
  6. salam kak liza ^_^

    erk, akak terasa ke dgn kata2 tu? asif jiddan. x bermaksud tujukan kat akak (hakikatnye xtau pun akak jenis gitu ke x).

    in my case, saye yg sering dijadikan pelangi =D sy jadikan kwn sbg pelangi, mm.. x kot.. sbbnya sy ni jenis suke pendamkan je. luah n ngadu pada-Nya. kalau saya perlukan siapa2 utk jd pendengar, saya lbh suke cite ngan mak je. anak mak la katakan ^_^

    tp selalunya sy pendamkan je. pendam sampai kdg2 tu jd menyeksa diri gak. jd tensyen sndiri. hehe. tp ntahla. sy x berapa suke luah atau ngadu sedih pd org. sebolehnya sy cube ceriakan org, dan sy nk orang senang berkawan ngan saya =)

    apepun, betul kata akak. pengalaman berkawan mengajar erti kehidupan berkawan. mcm2 jenis kwn kita boleh kenal dan nilai melalui persahabatan yg terjalin. inshaAllah, mg ukhuwah kita sentiasa dalam redha-Nya.. aamiiin...

    ReplyDelete
  7. biasa nye saya pilih kawan yg lebih baik atau hebat dr saya, maka dlm persahabatan itu saya dapat memperoleh faedah spt kawan pandai, kawan teror, kawan perangai baik supaya menyerap, salah satu syarat utk mendapat telaga nabi Muhamad ketika padang mashar ialah sentiasa bersama org yg saleh ..., hihi ...

    ReplyDelete
  8. subhanallah...
    sesungguhnya Allah mencipta alam ini supaya kita berfikir...
    chipsmore pun boleh buat kita membuka minda!
    :)

    ReplyDelete
  9. to Mohd Taufiq:

    mm,ok jugak tu. xpe je, x salah pun. walaupun zahirnya nampak macam mengambil kesempatan n agak memilih, tapi pd saya ok je, x salah pn. sebab pengaruh kawan biasanya agak kuat. nak2 di saat umur remaja belia. lagi2 senang terpengaruh n terikut2 perangai kawan...

    jadi mmg ada baiknya kalau kita memilih kwn spt yg saudara sebutkan tu. yg punya banyak kelebihan, esp in terms of knowledge.. bolehla dtgkan faedah dan manfaat pd kita.. saling berkongsi ilmu, dan saling mengingati satu sama lain tatkala diri leka dan alpa serta tersasar dari jalan yg sepatutnya..

    p/s: thanx sudi ziarah n drop komen. x lupa juga thanx sebab sudi follow blog ni. mg ada manfaat diperoleh drnya. saya try ke blog saudara, tp x dpt. yg tertera pd link saudara ni, hanyalah senarai blog2 yg saudara follow.. jd xdptla saya balas kunjungan ziarahnya..

    ReplyDelete
  10. to Nurul Iman Abdul Rahim:

    yup, itulah sebabnya manusia dikurniakan aqal fikiran.. supaya kita bisa memikirkan tntg segala2nya yang wujud dan terjadi di sekeliling kita.. termasuklah dalam menjalinkan persahabatan dgn seseorang..

    chipsmore tu skdr perumpamaan =D

    ReplyDelete
  11. bg sy kwn yg bai sentiasa ada masa kita susah dn senang.... dn sy ske berkwn dgn semua org x kira la dia jahat ker baik sbb bg sy kwn biar berjuta berkasih biar 1.... hehehehhehehehe tp ape2 klu kwn kita berperangai buruk jgn ikut la ikut kwn yg perangai baik... sbb kita adalah kwn kpd kwn kita? hehehe

    ReplyDelete
  12. to NICK IRFAN:

    yup. betul tu dik. itulah kawan yg baik, kawan setia dan sejati. sentiasa ada bersama kita di saat senang mahupun susah. saat kita gembira mahupun sedang berdukacita.

    owh, pegang pd prinsip "berkawan biar berjuta, berkasih biar satu" ek? hehe. tapi apepun, yela kan, hakikatnya mmg x salah pun nk kwn dgn siapapun jua. Islam x larang pn kita kawan dgn org jahat. manela tau kita dpt tarbiyah dia utk kembali kpd jalan kebenaran, bimbing dia jadi insan yg baik. yg penting, jgn sampai diri kita yg terpengaruh duk ikut perangai buruk dia dahla.

    hehe. yup.. kita adalah kwn kpd kawan kita ^_^

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails