Sunday, February 21, 2010

KENALAN, KAWAN, ATAU SAHABAT?


Sepanjang perjalanan hidup kita selaku manusia di dunia ini, kita berpeluang bertemu dan berkenalan dengan ramai orang. Sekali lihat, semuanya seperti sama sahaja. Semuanya manusia juga. Namun yang membezakan mereka yang kita ketemu itu, adalah berdasarkan sejauh mana kita mengenali mereka, sama ada kita rapat ataupun tidak dengan mereka.

Secara amnya, manusia yang kita jumpa dalam kehidupan seharian kita dapatlah dikatogeri kepada tiga kumpulan. iaitu kenalan, kawan dan sahabat. Mungkin orang yang kita jumpa itu sekadar seorang kenalan, atau mungkin juga seorang kawan, malah boleh jadi juga dia merupakan seorang yang digelar sahabat. Ingin tahu apaah perbezaan antara tiga kumpulan ni? Mari perhatikan ciri-cirinya…


1) KENALAN (Known):

Mereka ini adalah orang-orang yang kita kenali dan ketahui nama mereka, namun kita tidak rapat dengan mereka. Nama mereka juga boleh jadi kita terlupa, namun diri dan wajah mereka tetap dapat kita kenalpasti.

Perhubungan adalah berputar sekitar "Hai/ Hello..." ataupun memberi salam, lalu berjabat tangan dan bersoal-jawab beberapa soalan, dan kemudiannya segera meminta diri. "Awak, minta maaf, saya ada urusan... Sampai jumpa lagi ye... Ok, bye..."

Kita saling mengenali tetapi tidak rapat dan tidak merasa apa-apa meskipun tidak berhubungan untuk sekalian lama. Ini kerana mereka tidak mempangaruhi dan tidak menyentuh hidup kita. Justeru, tidak ada kerinduan untuk bertemu.

Tetapi kalau berselisih atau terjumpa mereka secara tiba-tiba, pastinya kita akan berteguran juga. Namun sekadar bertegur sapa dan tidaklah sampai bercerita panjang. Seolah-olah mahu segera pergi dengan alasan ada urusan. Rasa seperti tidak enak untuk bercakap lama-lama.

Bagi mereka yang dalam golongan kenalan ini juga, kebiasaannya tiada makan minum bersama. Kalau diajak, juga keberatan. Sekadar memberi alasan, "terima kasih ye, tapi tak mengapalah, saya baru sahaja makan dan minum sebentar tadi...".

Pendek kata, orang yang merupakan “kenalan” kita adalah orang yang kita kenal namun tidak pula rapat, dan tidak juga meluangkan masa bersamanya.

2) KAWAN (Companions):

Mereka ini adalah orang-orang yang bersama-sama dengan kita, terutama sekali semasa bersekolah, atau menuntut di pengajian tinggi, ataupun ketika sama-sama mengikuti kursus atau latihan untuk suatu aktiviti.

Setiap hari pastinya kita akan bertemu dengan mereka, dan adakalanya bergurau mesra bersama. Seringkali meluangkan masa bersama, membesar sama-sama. Belajar, bersukan, dan segala apa aktiviti ketika di sekolah mahupun IPT, sentiasa dilakukan bersama.

Pada masa tersebut, kita begitu rapat dengan mereka. Tetapi apabila sudah tamat sekolah, ataupun pengajian/ kursus, masing-masing mulai sibuk dengan pekerjaan dan kehidupan sendiri. Maka perhubungan yang terjalin selama ini kini menjadi renggang. Ada yang masih berhubungan dan masih punya contact number, tetapi begitu jarang sekali untuk “keep in touch”, bahkan ada juga yang sampai "lost contact".

Walaubagaimanapun, kalau kita terjumpa dengannya di kedai atau di mana-mana pun jua, pastinya kita akan bertegur sapa dan mulai bercerita panjang. Ada sahaja kisah yang ingin dikongsikan bersama. Sampaikan hingga sanggup membuat janjitemu untuk berjumpa lagi di lain waktu. Sesekali meluangkan juga masa untuk makan dan minum bersama.

Adakalanya turut merancang untuk diadakan reunion supaya dapat berkumpul bersama-sama, beramai-ramai. Kisah-kisah lalu juga pasti akan terungkit kembali. Kisah yang manis dan lucu pasti menjadi bahan percakapan. Pelbagai pengalaman dan perkembangan diri selama tidak bertemu dan berhubungan, turut mahu diceritakan.

Pendek kata, kita jarang sekali berjumpa dgn mereka, tetapi kalau sudah ditaqdirkan berjumpa, pastinya akan bertanya khabar serta perkembangan terkini, dan merasa mahu berbual lama dgn mereka.

3) SAHABAT (Friends):

Mereka ini adalah orang-orang yang kita kenali sejak dari dulu lagi sampailah sekarang. Meskipun tidak selalu berjumpa, tetapi sekali-sekala masih tetap bertanyakan khabar, “stay in touch” dengan kita.

Hubungan yang terjalin begitu rapat. Susah senang seringkali dikongsi bersama. Hampir kesemuanya diceritakan, hingga seolah-olah tiada apa yang dirahsiakan antara mereka. Kalau ada apa-apa masalah, merekalah yang kita cari dan mereka jugalah yang akan sedia dan berusaha membantu kita menyelesaikan masalah kita.

Ada yang terpisah atas sebab-sebab tertentu misalnya berlainan tempat pengajian. Namun demikian, biarpun tidak dapat selalu bersua muka, mereka akan tetap berhubungan sama ada melalui SMS, call, ataupun melalui kemudahan Internet seperti di Yahoo Messenger mahupun laman Facebook.

Biarpun tidak selalu berjumpa, namun sekurang-kurangnya ada jugalah beberapa kali bertemu dalam masa setahun. Misalnya pada hari-hari perayaan, ketika dibuat open house, ataupun sekadar datang menziarah bagi melepaskan rindu tidak bertemu sekian lama. Begitulah juga andainya kita mengadakan majlis keramaian seperti perkahwinan, mereka ini pasti kita jemput.

Kalau sudah berjumpa, pasti panjang sekali cerita yang dibualkan. Adakalanya, turut meluangkan masa untuk makan bersama sambil bercerita panjang lagi. Cerita suka dan gembira, disambut dgn nada yg sama. Begitu juga keadaannya apabila cerita duka dan sedih yg diluahkan, mereka juga akan turut bersimpati kepada kita.

Sekiranya mereka mendapat tahu bahawa kita sedang menghadapi masalah besar, maka pastinya mereka akan datang kepada kita menghulurkan bantuan semampu mereka meskipun kita tidak meminta. Mereka akan berusaha membantu meringankan beban kita dgn penuh ikhlas tanpa mengharapkan kita membalasnya.

Pendek kata, mereka ini adalah orang-orang yang benar-benar ikhlas dan jujur dalam bersahabat dengan kita. Sering memberi tanpa mengharapkan balasan. Susah senang suka duka kita, mereka ada dengan kita sebagai tempat untuk kita mengadu dan meluah rasa. Mereka inilah yang dikatakan SAHABAT...





Orang bijak berkata:

Kita memerlukan waktu
SATU MINIT untuk bertemu seseorang yg istimewa,
SATU JAM untuk menghargainya, dan
SATU HARI untuk menyukai dan mengasihinya...

TETAPI...kita memerlukan waktu
SEUMUR HIDUP untuk melupakannya!



Kesimpulannya, memang terlalu ramai orang yang kita temui dalam hidup kita. Namun bukan semua orang yang kita temui itu boleh dianggap sebagai sahabat. Sebenarnya kebanyakan yang kita temui itu hanyalah sekadar menjadi kenalan ataupun kawan buat kita. Bukan mudah untuk kita tentukan apakah seseorang itu boleh dijadikan sebagai sahabat, namun andainya hati kita yakin kepada seseorang, dan kita telah pun berjanji kepada diri kita mahupun kepada dirinya bahawa kita akan menjadi sahabatnya buat selama-lamanya, maka kita ada kewajipan untuk membuktikan janji kita ini. Jangan hanya sekadar berjanji manis di mulut, tetapi tidak pula ditunaikan janji tersebut. Pendek kata, bersahabat biarlah buat selamanya, dan yang paling penting, bersahabatlah dengan hati yang tulus dan ikhlas...

13 comments:

  1. sy suke artikel awak nie.. leh tak sy nak copy.. letak dlm blog sy.. nt sy akan tulis petikan amik dari blog nie.. leh sy copy??

    ReplyDelete
  2. to bobemo:

    eh ezran.. first time kan drop comment kt sini? hehe. tq awak :)

    mm, boleh je nk copy.. sila2.. cume kalau de salah silapnye tu, sori la ye.. tulis ikut pemahaman, pemerhatian, n pengalaman sndiri je tu =D jd lain org mungkin lain pandangannya dalam mendefinasikan ketiga2 istilah ni. apepun, sy sekadar berkongsi..tiada masalah kalau nk copy, saya izinkan :)

    ReplyDelete
  3. terima kasih awak.. sy mengikuti blog awak.. mmg sy ske kan blog awak.. byk menda kita leh belajar sesama .. berkongsi bersama sesama insan utk mengeratkan membangun bangsa islam.. insyaAllah

    ReplyDelete
  4. to bobemo:

    laju je balas ek. kbtln same2 tgh online =D terima kasih kembali sbb rajin ikuti blog ni, moga2 ada manfaatnya... inshaAllah, mane2 yg leh dtgkan kebaikan wat kita semua, akan sy kongsikan di sini, n sebab tu jugakla sy x kesah kalau de yg nk copy mane2 post yg de dalam blog ni.. as Muslims, sama2lah kita ingat-mengingatkan sesama kita, inshaAllah :)

    ReplyDelete
  5. tui2 :D nt lau ada artikel dari awak.. yg sy rasa sy nak copy... sy copy nyer.. minta izin dari awak awal2 nie :D sy ske kan lagu tu D-clique - responsibility .. duk layan jek nie hehe

    ReplyDelete
  6. to bobemo:

    hehe, blog sy ni x seberapa pun.. tp kalau de yg sudi nk copy, leh je.. no problem.. sila2 la ek copy mane2 pn yg awak rase berkenan :)

    mm, kalau awak tgk kat playlist sy tu, de 9 nasheed sy letak, random. lain waktu lain lagu yg terpasang. lain org mgkn dgr lain lagu. awak suke ek yg responsibility tu? siap letak kt n3 blog lg ek. hehe

    ReplyDelete
  7. i need sahabats.... :)

    tapi iznie lebih ramai kawan.... :D

    ReplyDelete
  8. salam dik Hani...

    waaahhh lamanyee kak liza hilang!!! ada juge singgah cuma tak sempat nk membaca jee ^_^

    kak liza rasa...kak liza lebih ramai kawan...sahabat...ntahhh takde kot....perahsia susah nk bercerita masalah pd org ^_^

    ReplyDelete
  9. Salam!
    Bila menyebut ttg kawan, Rasulullah SAW selalu menyebutkan sebagai `asyirah` yakni kawan sepergaulan dimana apabila perintah dakwah diperluaskan semasa zaman Makiyyah spt terdpt dlm Surah AsSyu`araa:214,`Engkau (Rasulullah) peringatkanlah kawan sepergaulan yg rapat`
    Tetapi dlm masalah pergerakan kerja yg perlu berhati2 Allah namakan sebagai `bithonah` (teman kepercayaan) Surah AliImran:118`Wahai org2 beriman,`Jgnlah kamu mengambil org2 dluar kepercayaan kamu sebagai bithonah krn mrk tidak henti2 memudharatkan bagimu...`
    Kemudian bagi semua para Rasul termasuk Rasululah SAW telah diberi `hawariyyun` dimana Allah SWT telah Saidina Abu Bakar sbg usaha menegakkan syiar Islam ketika berada dlm kegentingan (tafsiran Surah AsSaf. )Wallahualam

    ReplyDelete
  10. What will you do if you know your sahabat or kekasih, his wife have an other men and always see that men?

    ReplyDelete
  11. to iznie:

    hehe, xpe dik.. sahabat mmg agak sukar nk dicari... ramai kawan pn kira ok la tu.. ;)

    ReplyDelete
  12. to cun09:

    salam kak liza...

    tula, trase lama dh x nampak akak drop komen kt sini. tp xpe, paham je masing2 de komitmen lain jugak kan.. ;) akak singgah je pn dh cukup saya hargai..

    eh, akak jenis perahsia susah nk bercerita masalah pd org ek? hehe, samela cm saya. selalu jd tempat kwn2 ngadu masalah, tp masalah sndiri saya pendamkan aje.. tp kalau sampai xleh tahan, cite kat mak =D

    ReplyDelete
  13. to tajnur:

    shukran atas perkongsian ilmu..

    ~bukan sng nk cari teman kepercayaan~

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails