Sunday, February 14, 2010

DI SEBALIK VALENTINE’S DAY…



Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day mula membudayai kalangan masyarakat kita khususnya di kalangan muda-mudi, sekitar akhir tahun 1980-an beriringan dgn munculnya siaran-siaran televisyen yg banyak mengupas dan menayangkan iklan ataupun filem-filem yg bertemakan perayaan tersebut.

Perayaan Hari Kekasih semakin dikenali oleh generasi muda kesan dari budaya asing yg masuk melalui pelbagai saluran media sama ada media cetak mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali oleh mereka sbg perayaan hari berkasih sayang, yg menurut mereka adalah saat yg paling tepat utk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kpd mereka yg dicintai atau dikasihi.


# SAMBUTAN VALENTINE’S DAY

Perayaan ini biasanya diraikan di kafe-kafe, hotel-hotel atau tempat-tempat yg romantik, yg mana setiap pasangan memberikan hadiah berupa bungkusan coklat atau bunga yg bertuliskan perkataan ‘I wish you will be my valentine’ kpd org yg dikasihi. Setelah itu diadakan pesta-pesta yg diisi dgn hiburan seumpama nyanyian, tarian dan sebagainya. Ini tidak menghairankan kerana budaya ini sememangnya diimport dari budaya barat yg bersifat serba boleh dan hedonisme (menurut hawa nafsu).

Kebelakangan ini, pesta perayaan Hari Kekasih dirayakan dgn pelbagai sambutan yg tidak bermoral seperti yg dilaporkan oleh media massa, yg mana mereka byk menghabiskan malam perayaan tersebut dgn berpasang-pasangan serta bergaul bebas dan sebahagiannya diakhiri dgn pesta seks.

Perkara ini pernah dikomen oleh Ku Seman Ku Hussain dlm akhbar Utusan Malaysia bertarikh 14 Nov 2000 bertajuk ‘Apa dihairankan dengan parti buih.’ Beliau mengulas bahawa serbuan yg dibuat oleh pihak berkuasa ke atas ‘parti buih’ di Bangsar yg diraikan dgn tarian bogel dan pakaian mandi itu tidak menjadi hairan kerana beberapa tahun sebelumnya pernah ada penganjur yg ingin mengadakan parti yg serupa bersempena Hari Kekasih tetapi mendapat tentangan pihak jawatankuasa Masjid Abu Bakar al-Siddiq, Bangsar.

Antara contoh2 sambutan yg diadakan adalah melalui program TV yg ditayangkan atas nama ‘Valentine’s Special.’ Di samping itu, didapati mereka sibuk memilih kad-kad ucapan Hari Kekasih, menempah cenderahati, jambangan bunga dan tempahan utk makan malam bg merayakan hari tersebut bersama pasangan masing-masing. Pihak hotel pula menawarkan pakej2 istimewa seumpama ‘Makan Malam Hari Kekasih atau Hidangan Makan Malam Romantik’ dan sebagainya yg mempunyai tujuan utk menyambut Hari Kekasih.


# APA ITU “VALENTINE”?


Bagi merungkaikan isu ini, kita perlu mendalami dan memahami apakah maksud di sebalik Valentine itu sendiri serta asal-usul ia menjadi sebuah perayaan? Dari sudut bahasa, Valentine dlm bahasa Inggeris atau Valentino dlm bahasa Itali adalah berasal drpd nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus yg juga berasal drpd bahasa Latin iaitu Valens yg bermaksud; kuat, aktif, sihat dan seumpamanya (laman web Behind The Name: The Etemology and History of First Name).

Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pd zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yg telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Feb 270 Masihi begitu bermakna bg Ratu Isabella sehingga dianggap sbg kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, 14 Feb disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bg merayakan kemenangan tersebut dgn dinamakan hari Valentine.

# ASAL-USUL PERAYAAN VALENTINE

Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine, iaitu:

Pertama: Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dgn menetapkan 14 Feb sbg hari cuti bg orang Juno, ratu kpd dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Feb bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bg masyarakat Rom di mana pd malam pesta tersebut, nama2 gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dlm bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dlm bekas itu dan nama yg terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Kedua: Pada 14 Feb 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dgn Raja Romawi yg diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom byk terlibat di dlm peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang2 Kristian dgn pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yg akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Feb dlm tahun 270 Masihi. Bg memperingatinya sbg simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dlm menghadapi cubaan hidup, maka 14 Feb dijadikan sbg hari memperingati kematian St. Valentine sbg upacara keagamaan.

Ketiga: Hari Valentine diambil drpd nama seorang paderi yg paling berpengaruh pd zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yg status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat utk berkahwin dgn pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yg tidak boleh berkahwin dgn pengamal Protestan, lebih-lebih lg paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yg mengambil keputusan berkahwin dgn pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Feb sbg hari Kekasih utk St. Valentine sendiri.

Sejarah di atas jelas menunjukkan bhw Hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yg disambut oleh umat Kristian. Malah sekiranya kita merujuk kpd kenyataan2 pihak Kristian pada hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sbg satu ritual di dalam agama Kristian.

# TENTANG VALENTINE...


Di dalam laman web Spiritrestoration.org: The Premier, Ecumenical Christian Website. A Resource For Mature Christians and Scholars di bawah topic Definition of religious Holy Days (Pengertian Hari-hari Suci keagamaan), di bawah indeks Saint Valentine’s Day menyebut bahawa: “Christian celebration of the love of God presented in Jesus and in the lives of Christian believers. St Valentine was a 3rd century martyr. This day is widely observed in the USA as a secular celebration of love.” Bermaksud : Perayaan Kristian terhadap kecintaan kpd Tuhan, dipersembahkan buat Jesus dan di kalangan penganut Kristian, St. Valentine merupakan syahid abad ketiga. Hari ini dilihat begitu meluas sekali dirayakan di USA sbg perayaan cinta di zaman sekular.

Termaktub di dalam laman web Catholic Encyclopedia pengiktirafan bahawa walau dlm apa jua versi berkenaan dgn St. Valentine, kesemua mereka adalah dianggap sbg syahid. Petikan menyebut : At least three different Saint Valentines, all of them martyrs, are mentioned in the early martyrologies under date of 14 February. Bermaksud: Sekurang-kurangnya terdapat tiga org St. Valentine yg berbeza, kesemua mereka merupakan syahid, ianya disebut sbg golongan syahid yg terawal pada tarikh 14 Februari.

Manakala Britain Broadcasting Company (BBC) News Online Network melaporkan pada hari Ahad, 14 Feb 1999 bahawa terdapat dakwaan drpd biarawan di Gereja St. John Duns Scotus di Glasgow, Scotland bahawa wujudnya tulang Valentine yg syahid, ianya merupakan servis istimewa hari Valentine pada hujung minggu serta diletakkan di ruang pameran sbg pameran umum dgn termaktub di atas kerandanya tulisan ‘Corpus St. Valentine Martyris’. Dikatakan bhw mayatnya telah diletakkan di ruang sayap Gereja St. Francis semenjak berabad lamanya, dan enam tahun lps mereka baru shj meletakkannya di dlm keranda kayu di dlm kotak kadbod di atas almari berhampiran rumah gereja.

Dalam pada itu, nama St. Valentine juga sering digunakan oleh gereja-gereja Roman Katolik bersempena mengingati jasa-jasa tokoh agama tersebut, seumpama St. Valentine Church di Philadelphia, Pennsylvania, St. Valentine’s Catholic Church di Peru, Illinois, St. Valentine Church di Bethel Park, Pennsylvania, St. Valentine Church di Thonstetten, Moosburg, Munich dan St. Valentine Church di Buffalo, New York.


# PENENTANGAN ISLAM TERHADAP SAMBUTANNYA

Berdasarkan fakta-fakta di atas, jelas bhw Hari Valentine merupakan salah sebuah perayaan yg menjadi amalan ritual di dlm agama Kristian. Ini sekaligus bercanggah dgn prinsip Islam yg tidak membenarkan umatnya meniru identiti atau cara hidup agama lain lebih-lebih dlm soal yg melibatkan aqidah Islam.

Islam sgt prihatin dan sgt menginginkan spy umatnya mempunyai identiti yg tersendiri dan berbeza dgn identiti umat yg lain. Kerana itu penghayatan aqidah Islam, pelaksanaan ibadah, muamalah dan akhlak serta tradisi-tradisi yg ada pada umat Islam tidak boleh sama dan serupa dgn umat lain. Dalam erti kata lain, umat Islam tidak boleh mencampur-adukkan aqidah dan peribadatan agamanya dgn aqidah dan peribadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah SWT (maksudnya):

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (al-Kafirun ayat 1-6)

Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dgn umat lain dlm hal-hal bersifat individu, misalnya dlm hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan dan sebagainya yg dikhuatiri bercanggah dgn identiti dan syariah Islam. Hukum Islam jelas dlm hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup org bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah SAW (maksudnya):

“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dalam hal ini Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan bahawa “Amalan menyambut Hari Valentine’s Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam”. Manakala Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yg bersidang pada 22 hingga 24 Nov 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.


Sumber: Elak Sambut Valentine’s Day



Notakaki: Dunia akhir zaman menyaksikan terdapat juga umat Islam yang turut meraikan Valentine’s Day. Lihatlah betapa mudahnya minda kita dijajah tanpa sedar! Kristian meraikannya atas kejatuhan Islam, lalu mengapa umat Islam sendiri juga turut mahu meraikannya?? Seolah-olah menghina agama Islam itu sendiri. Dalam Islam, tiada istilah "kekasih" buat pasangan yang bercinta, melainkan dalam hubungan yang sah dan halal. Jadi sambutan "Hari Kekasih" juga sama sekali tidak wujud dalam agama yang suci ini. Oleh itu, ayuh bangkit dan sedarlah... Sebagai orang Islam, kita juga tidak seharusnya menyambut perayaan ini yang terang-terangan bercanggah dan bertentangan dgn Islam!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails