Friday, October 16, 2009

KHAS BUATMU IBU…


Entri ini adalah bersempena hari lahir ibu saya (16 Oktober 19xx). Sedikit coretan kisah peribadi yang ingin saya kongsikan bersama pembaca sekalian, semoga kita lebih menghargai ibu kita..


Setiap kali berpeluang pulang ke rumah, pastinya saya akan segera pulang. Hari Jumaat la hari yg sering saya nanti2kan. Habis sahaja kelas, saya langsung segera pulang ke rumah. Mungkin ada yg mengatakan, nampak macam anak manja.. katalah apepun yg kalian mahu katakan.. Pada saya, balik ke rumah melihat muka mak ayah, cukup menyenangkan hati saya.. Terasa bahagia saat diri berada dekat bersama mereka dan dapat menatap wajah mereka.

Bahkan, saat final exam sekalipun, andai ada gap biarpun hanya sehari dua, tetap juga saya akan pulang ke rumah. Mungkin ada yang berpendapat, di rumah mana mungkin boleh study. Ya, saya tak nafikan.. agak sukar.. tapi sukar ini juga berbeza mengikut individu tersebut. Ramai mengatakan mereka akan habiskan masa dengan menonton TV. Tapi berlainan pula dengan saya.

Kalau saya pulang ke rumah, “cabaran” yang membuatkan saya sukar study, adalah berhadapan dengan mak. Ada sahaja yang ingin dibualkan bersama. Alhamdulillah saya punya mak yang rapat, yang bisa dijadikan umpama teman. Boleh dikatakan setiap apa yg berlaku pada diri saya, pastinya saya akan ceritakan pada mak. Hampir tidak ada yang saya rahsiakan dari emak.

Pernah suatu ketika, saya pulang ke rumah minggu final exam. Beberapa hari kemudian, saya ada exam jam 3pm. Tapi pada hari tersebut, saya berhasrat untuk pulang sedikit awal ke kampus. Saya bercadang untuk menaiki komuter pada sebelah paginya supaya dapat naik sama dengan yang mak naik setiap pagi untuk ke tempat kerjanya di KL.

Di stesen komuter Kajang, di waktu paginya, jangan cakaplah.. memang terlalu ramai manusia.. Mak pernah bercerita, setiap pagi kena berebut himpit2 naik dengan hampir seratus penumpang yang lain. Saya hanya mendengar cerita, jadi saya belum betul2 dapat gambarkan situasinya yang sebenar. Namun saya tetap berhasrat pulang sebelah pagi itu.

Saya jenis yg tidak tahan dengan sesak manusia sebegitu.. nanti mudah pening dan jatuh pitam. Emak risaukan hal itu terjadi pada saya. Saya jadi terfikir.. sedangkan saya masih muda, pun cepat sahaja terasa pening dan jatuh pitam saat berpusu-pusu dengan orang ramai, bagaimana pula dengan mak yang sudah berusia 50an?

Ditaqdirkan Allah, pada hari tersebut, saya tertinggal handphone. Saat itu keretapi belum sampai. Ayah menelefon handphone mak untuk maklumkan hal tersebut. Memandangkan exam saya jam 3pm, ayah pesan jangan naik train dulu, tunggu ayah hantar handphone.

Saya hanya menurut. Dan saat itu jugalah, saya ditunjukkan segala yang benar2 menyentuh hati dan perasaan ini. Selama ini saya hanya mendengar dan cuba membayangkan, tapi pada hari tersebut, saya benar2 menyaksikan kelibat emak yang terpaksa berebut dengan ratusan manusia. Iya, RATUSAN MANUSIA!

Zahirnya pasti tidak ada yang menduga usia mak sudah mengjangkau separuh abad. Mak kelihatan muda dari usianya. Mak juga jenis aktif. Dan alhamdulillah mak dikurniakan kesihatan yang baik. Bagi yang belum kenal mak, rata-ratanya fikir mak berusia lewat 30an. Namun itu secara zahirnya. Hakikatnya mak sudahpun mengjangkau 50an.

Dan sebab itu juga, mak ada bercerita meluahkan rasa tidak puas hatinya melihat anak2 muda yang duduk di kerusi (dalam train) tanpa memberi keutamaan bagi mereka yang sudah berusia. Sudahla agak berusia, dan baru juga pulang dari kerja, pastinya mereka terlalu penat dan perlu diberikan lebih keutamaan untuk mendapat tempat duduk berbanding yang masih muda dan gagah berdiri.

Saya tidak sampai hati melihat bagaimana emak terpaksa berebut dengan ratusan manusia untuk memboloskan dirinya ke dalam train. Saya benar-benar tidak kuat untuk melihat semua itu. Lalu saat train hampir tiba, saya salam dan cium tangan mak.. dan saya terus minta izin untuk pergi (kembali ke kaunter tiket untuk tunggu ayah datang berikan handphone yang saya telah tertinggal).

Saat saya berada di jejantas untuk ke seberang, airmata menitis tanpa sedar.. sungguh.. saya benar2 tersentuh dengan kejadian itu..

Setelah habis exam petang tersebut (ada gap beberapa hari untuk exam seterusnya), malamnya selepas solat Maghrib, saya terus pulang semula ke rumah. Malam itu saya tanyakan pada mak, memang begitukah situasi yang dialaminya setiap hari setiap pagi saat mahu ke tempat kerja. Mak hanya tersenyum. Kata mak, itu kerja mak.. mak kena pergi kerja.. cari duit untuk kesenangan hidup anak2 mak.. Sungguh, saat itu juga airmata saya bergenang.. terharu mendengar kata-kata tersebut biarpun mak cakap dalam nada biasa seperti berbual, dan bukanlah suatu luahan hati ke hati.

Saya terus naik ke bilik… bersendirian dalam bilik, saya menangis semahunya (saya memang jenis nanges xnak orang tengok). Jika selama ini saya cuma membayangkan, saat itu saya benar2 menyaksikannya.. itulah tanda kasih sayang dan pengorbanan mak yang mungkin saya tidak sedar selama ini..

Puas menangis, saya turun semula.. baru teringat belum salam lagi dengan mak (sebelum tidur, saya akan salam dan cium tangan mak ayah). Namun emak dah pun tidur kepenatan. Mak memang jenis tidur awal, perlukan tidur yang cukup supaya esok paginya punya tenaga untuk berebut lagi bersama ratusan penumpang untuk memboloskan diri ke dalam train.

Saya tenung wajah mak yang sedang tidur kepenatan… saya perhatikan kedutan di wajahnya yang mungkin ramai tidak sedar, dan saya perhatikan juga uban-uban yang sudah semakin banyak di kepalanya. Saya tenung mak sepuas-puasnya. Ya, mak sudah agak berusia. Itulah hakikatnya biarpun zahirnya mak nampak muda dari usia sebenarnya. Dan walaupun sudah semakin berusia, mak tetap cergas dan sihat, aktif serta bersemangat. Mak tak kan pernah tunjuk dirinya lemah. Dan hakikatnya, mak memang seorang yang kuat dan tabah! Selama saya hidup, belum pernah walau setitis pun airmata mak saya saksikan.. langsung tak pernah! (mungkin saya pun jadi jenis yg x nanges depan orang, waris dari mak la kot).

Dengan niat tidak mahu buat mak terjaga dari lena, perlahan-lahan saya capai tangan mak.. saya cium tangan yang telah membesarkan saya tu.. Tangan yang penuh dengan kasih, yang pernah menyuapi saya, memandikan saya, memakaikan saya pakaian, membelai serta memeluk erat saya, dan terlebih dari semuanya, tangan itu jugalah yang sering menadah tangan berdoa untuk saya..

Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana telah membuat saya dapat melihat dengan sejelasnya, betapa bernilai dan berharganya kasih sayang yang penuh pengorbanan dari seorang wanita bergelar ibu. Sungguh diri ini amat bersyukur mempunyai seorang ibu yang begitu sempurna bagi diri ini..

Mak, dirimu insan yang cukup dikagumi… terima kasih tidak terhingga atas segala kasih sayang serta pengorbananmu.. saat diriku sedih, gembira serta perlukan teman, dirimu sentiasa sudi menjadi pendengar setia biarpun hakikatnya dirimu penat dan letih… Mak… saya sayang sangat2 kat mak! Selamat Hari Lahir saya ucapkan.. Semoga Allah terus kurniakan kesihatan yang baik buat mak.. semoga hidup mak diberkati.. dan semoga mak beroleh kejayaan hidup dunia dan akhirat… Aamiiin…



6 comments:

  1. happy birthday to ur mom.....
    farra pon rindu sgt kt mak ayh...tp pe leh wat,fara kt slangor mak ayh kt pahang.....so xleh nk blik slalu.....tp klw cuti sem,mmg excited nk blik.....smpai x kuar umah lgsg....hihi

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. dah pun disampaikan ucapan bday tu kat mak.. (^_^)

    xpe2, selagi de kesempatan, balik la ek jenguk mak ayah selagi mereka masih ada di dunia ni =)

    ReplyDelete
  3. Salam Hani ^-^

    Selamat Hari Lahir untuk mak, semoga diberkati dan dirahmati oleh ALLAH sepanjang hidup ini...

    Rasulullah bersabda:
    "Sesungguhnya bau Syurga itu tercium dari perjalanan sejauh lima ratus tahun,
    namun orang yang derhaka kepada orang tua
    tidak akan dapat mencium baunya.
    Tidak pula orang yang memutuskan sanak saudara"
    (buat ingatan untuk diri ku)

    ReplyDelete
  4. salam kak liza (^_^)

    terima kasih ye atas ucapan tu.. saya dah pun sampaikn kat mak =) aamiiin atas doanya..

    thanx juga atas hadith tu.. peringatan yg cukup baik.. sedangkan 50 tahun pn belum tentu kita capai, ini kan pula 500 tahun.. betapa jauh perjalanan tu... itu baru tercium baunya.. belum lagi betul2 memasukinya.. ni3mat Syurga itu adalah indah...

    semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan mereka yang derhaka, serta terhindar dari azab api neraka yg cukup pedih.. na3uzubillaahi min dzaalik..

    ReplyDelete
  5. slamat hari lahir pada emak hani.
    smoga emak hani sntiasa kuat, tbh dn diredhai oleh Allah s.w.t..

    hani, entri hani kali ni buat sy trkenang kpd emak yg nun jauh di sberang. sebak pun ada. sy slalu x dgr kata emak. huhuhu...

    ReplyDelete
  6. to PeJuAnG HiDup (xtau nk panggil ape, hehe), thanx ek atas ucapan bday wat mak saye.. terima kasih gak atas doa tu.. aamiiin..
    owh.. mak awak jauh di seberang ek.. xpe2, ade mase terluang, balikla jenguk mak awak ek.. n jangan nakal2 xnk dgr kate emak awak dah ek..hehe

    sebak? mak saya pn baca gak entri ni, pun katenye sebak je.. bygkanla org yg mengarangnya.. jam 3 pg laktu.. time rumet semua lena tido, diri ni lak duk mengarang kisah ni dgn penuh perasaan...

    apepun, rasa bahagia sgt2 bile mak yg busy pun ade gak mase jenguk cni n baca n3 ni (^_^)

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails