Friday, June 5, 2009

NILAI PERSAHABATAN


Malam tadi kamu dan kawan baikmu bertengkar. Kamu membuat keputusan tak mahu bercakap dgnnya keesokan harinya.

Apabila berselisih, dia senyum kepadamu, tetapi kamu membalas dengan mengetap gigimu kpdnya… Dia ceritakan perkara yg baik tentang kamu kpd kawan2nya yg lain, tetapi kamu pula menyebarkan khabar angin mengenainya… Dia cuba mendekatimu dan menegurmu, tetapi kamu menolaknya ke tepi…

Bagi dirinya, kamu seorang kawan yg terbaik, tetapi kamu pula merasakan dialah kawan yg paling teruk pernah kamu jumpa… Dengan niat untuk berdamai, dia menulis surat kpdmu dan menceritakan semula kenangan manis yg pernah kamu dan dia kongsi bersama. Namun sebaliknya kamu pula membalas dengan menulis semua saat buruk yg kamu ingat sepanjang bersamanya.

Hakikatnya, jauh di sudut hatimu, kamu mengasihaninya dan masih menyayanginya. Tetapi disebabkan terlalu ikutkan perasaan, hatimu kini sudah penuh dgn kebencian.

Keesokan harinya, kamu menerima satu nota drpdnya:


Buatmu_________,

Saya cuba memberitahu kamu semalam tapi kamu tak beri peluang utk saya bercakap. Saya cuba memberitahu kamu berita gembira tapi kamu takut utk mendengarnya. Saya cuba utk senyum kpdmu tapi kamu sambut senyuman saya dgn kebencian. Skrg ni keadaan saya sgt teruk dan makin teruk. Saya minta maaf sbb hari ni saya tak dpt berjumpa dgn kamu. Saya tulis surat semasa saya di hospital. Saya sudah kesuntukan masa. Saya minta maaf sbb terpaksa beritahu kamu skrg. Saya minta maaf atas pergaduhan kita, kamu memang seorg kawan yg hebat. Saya berjanji saya akan sentiasa memerhatikan kamu.

Salam kasih sayang,
________________


Selesai membaca kandungan nota tersebut, kamu pun terus berlari bergegas ke hospital utk meminta maaf kpdnya. Tetapi hanya ibunya saje yg ada di situ. Kamu perhatikan ibunya menekap mukanya dgn kedua belah tgnnya, lalu menangis. Si ibu melutut dan berdoa supaya Tuhan kembalikan anaknya…

Sedangkan kamu? Kamu sudah terlambat. Kamu berharap dpt memberitahu kawanmu itu yg kamu sebenarnya mahu minta maaf… tetapi, segalanya sudah terlambat dan tiada maknanya lagi…


Pengajarannya: Semua kawan ada masa naik dan turun. Orang yang baik juga kadang2 buat salah dan silap. Dan kadangkala kamulah yang perlu meminta maaf. Jgn tunggu org lain melakukannya dulu, sbb kamu takkan tahu apa yang akan terjadi esok hari. Justeru itu, ringankanlah mulut utk mengungkapkan lafaz maaf…


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails